Knowledge about School Bullying Reporting Systems and the Type of Intervention of the Adolescent Witness

Authors

Keywords:

school bullying, adolescent, knowledge.

Abstract

Introduction: School bullying is a public health concern due to its impact on the present and future of schoolchildren, where the role of bystander becomes more relevant every day.

Objective: To describe the knowledge about the systems for reporting bullying and the type of intervention of adolescent bystanders in public schools in Lima.

Methods: Cross-sectional and descriptive study carried out with 668 students chosen from public schools in Lima, Peru, by nonprobabilistic convenience sampling between August and December 2019. A survey and a questionnaire permitted to assess the type of intervention in the face of bullying and knowledge about systems for reporting bullying. Pearson’s chi-square test was used for data analysis with a significance level of P<0.05.

Results: A situation of school violence among peers was witnessed by 59.82 % of the respondents, 63.34% of which intervened in this situation. Based on sex and year of study, there were statistically significant differences in the percentage of schoolchildren who intervened. 51.39 % defended the victim or talked with the aggressor. Regarding knowledge about school violence reporting systems, 24.21 % know about the existence of SiSeve, while 64.73 % knew DEMUNA.

Conclusions: The main type of intervention of students who witnessed a bullying situation was to defend the victim or talk with the aggressor. On the other hand, there is little knowledge about the existence of SiseVe among the students, although most of them knew about DEMUNA.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Zegarra Chapoñan, Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima,

Magíster en Gestión Pública, Licenciado en Enfermería, Bachiller en Derecho, con estudios de maestría en Salud Pública, Diplomado en Estimulación Temprana, Gerencia y Gestión de Proyectos. Experiencia en la formulación, diseño, implementación, monitoreo y evaluación de proyectos sociales, con énfasis en poblaciones vulnerables y trabajo comunitario, administración de base de datos, elaboración de informes, coordinaciones interinstitucionales, organización de actividades de capacitación, entre otros. Participación en espacios técnicos relacionados a la temática de tuberculosis (CONAMUSA - Comité de seguimiento PEM TB) y Asistencia técnica a OAT “ASET Independencia”. Experiencia profesional en el sector privado y público (Instituto Nacional de Salud - INS, Seguro Social de Salud - EsSalud, Defensoría del Pueblo, Instituto Nacional de Estadística e Informática-INEI)

Juana Matilde Cuba Sancho, Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Lima,

Enfermera, especialista en Enfermería Pediatrica.

Especialista en Enfermería Gerencial

Maestria en Docencia en Enfermería

Estudios concluidos del doctorado en Enfermería

Docente Asociado de la Facultad de Medicina de la UNMSM.

Henry Castillo Parra, Universidad María Auxiliadora. Lima,

Psicologo, con maestría en neurociencias, doctorado en Psicología

Gladys Yvonne Moran Paredes, Universidad María auxiliadora. Lima,

Doctor en Administración de Empresas, Master en Administración de Empresas, Ingeniero Industrial con cerca de 25 años de experiencia profesional en dirección y gestion empresarial, desarrollo de negocios y planteamiento comercial. Ha sido Gerente de Empresas Lideres en su rubro como IBM y Alicorp a nivel regional. Actualmente se desempeña como Gerente General de la Universidad Maria Auxiliadora y Vicepresidente de Latinum Group S.A.C entidad promotora de la Universidad Maria Auxiliadora.

Jhon Alex Zeladita-Huaman, Universidad María Auxiliadora. Lima,

Maestro de Gestión en Salud y egresado de la Maestría de Salud Pública con mención en Epidemiología. Licenciado en Enfermería de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos, con diploma internacional en perfeccionamiento para investigadores y coordinadores de investigación clínica farmacológica. Dominio del idioma Ingles, manejo de herramientas ofimáticas y SPSS a nivel intermedio. Profesor Auxiliar TP de la Facultad de Medicina - UNMSM. Secretario Académico de la Facultad de Ciencias de la Salud - UPIG. Secretario General de la Sociedad Peruana de Enfermería en Salud Pública y Comunitaria - SOPESPUC (JD 2018-2020).

Published

2022-03-26

How to Cite

1.
Zegarra Chapoñan R, Cuba Sancho JM, Castillo Parra H, Moran Paredes GY, Zeladita-Huaman JA. Knowledge about School Bullying Reporting Systems and the Type of Intervention of the Adolescent Witness. Rev. cuba. enferm. [Internet]. 2022 Mar. 26 [cited 2025 May 12];38(1). Available from: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/4221

Issue

Section

Original Investigation