Contents and Practices of Transformational Leadership in Nursing for Hospital Administration upon Professional Improvement
Keywords:
hospital administration, hospital, professional training, nurse administrators, leadership, leaderships and governance capacity.Abstract
Introduction: The change in healthcare needs demands professional improvement strategies that contribute to the formation of transformational leadership in nursing. The need to contextualize this type of leadership in Cuba has been a paradigmatic issue in recent years, in view of the need to have some personnel prepared to face the challenges in the health sector.
Objective: To identify the contents and practices of transformational leadership in nursing for hospital management from the point of view of professional development.
Methods: An integrative review was carried out of original or review articles published between 2000 and 2023, in English, Spanish and Portuguese, in full text, in the MEDLINE/PubMed, Scopus, WOS, SciELO, DOAJ, E-LIS, HINARI, PSICODOC and Fuente Académica Plus databases, also being empirical or theoretical research about the studied subject. Duplicate studies, letters, editorials, theses, gray literature, articles not addressing transformational leadership in depth or describing it in out-of-hospital contexts were excluded. The guiding question followed the PCC strategy and the PRISMA methodology was assumed. The descriptors liderazgo [leadership], administración hospitalaria [hospital administration], capacitación profesional [professional training], enfermeras administradoras [nurse administrators], enfermería [nursing], hospital and capacidad de liderazgo y gobernanza [leadership and governance capacity] were used, together with the Boolean operators AND and OR.
Conclusions: There is a relationship between transformational leadership and the functional performance of the nursing staff. The transformational leader achieves success in complex situations and is able to lead collaborators to pursue objectives outside any individual interest. These leaders guide towards overcoming collective goals, allow teams to innovate and achieve successful changes.
Downloads
References
Pupo-Kairós AR, Plaza-Benavides BR. La superación profesional a distancia en la educación superior. Revista Conrado. 2021 [acceso 06/04/2024];17(S1):139-45. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1759
Rojas-Rodríguez Y. La formación continua y la superación profesional del Licenciado en Enfermería. Retos y desafíos. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas. 2022 [acceso 06/04/2024];5(3):193-9. Disponible en: https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/544/554
Brunet-Salas I, Álvarez-Lauzarique ME, Paredes-Esponda EM. Sistema web para la gestión de la superación profesional en la Escuela Nacional de Salud Pública. 2019. RCIM. 2021 [acceso 06/04/2024];13(1):e397. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18592021000100015&lng=es
Hornedo-Jeréz IE, Urbina-Laza O. La superación del profesional de enfermería en cuidados intensivos obstétricos. Rev. Cub. Tecnol. Salud. 2021 [acceso 06/04/2024];12(1):e2189. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/2189
Rodríguez-Puga R, Dueñas-Rodríguez Y, Pérez-Díaz Y, McDonald-Ruano R. Diagnóstico de la superación profesional en el personal de enfermería del Hospital Pediátrico de Camagüey. Educación Médica Superior. 2023 [acceso 06/04/2024];37(1):e3594. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3594
Cárdenas LM, Tovar DC, Vela AM, García-Ubaque JC. Liderazgo transformacional en Enfermería, recomendaciones para un hospital universitario. Rev.salud.hist.sanidon-line. 2017;12(3):41-5. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4679573
Muñiz-Granoble G, García-Martínez M, Rodríguez-Orozco C, Sánchez-Hernández C, Sandrea-Toledo L, Rebolledo-Malpica D. Competencias del ser y hacer en enfermería: revisión sistemática y análisis empírico. Rev Cubana Enfermer. 2019 [acceso 06/04/2024];35(2):e3339. Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3339
Gonzáles-Castillo A, Oblitas-Guerrero S, Mosqueira-Moreno R, Heredia-Llatas F. Liderazgo transformacional en gestión hospitalaria. Una revision bibliográfica. Acta Médica del Centro. 2023 [acceso 06/04/2024];17(4):e1860. Disponible en: https://revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/1860
Aveiga-Macay VI, Rodríguez-Alava LA, Segovia-Meza S. Superación profesional y formación académica: ¿conceptos iguales o diferentes?. Didáctica y Educación. 2018 [acceso 06/04/2024];9(3):205-15. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6715783.pdf
Partido Comunista de Cuba. Conceptualización del Modelo Económico y Social Cubano de Desarrollo Socialista: Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el Período 2021-2026. PCC. 2021 [acceso 06/04/2024]. Disponible en: https://www.pcc.cu/conceptualizacion-del-modelo-economico-y-social-cubano-de-desarrollo-socialista
Asamblea Nacional del Poder Popular. Constitución de la República de Cuba. Gaceta Oficial de la República de Cuba N° 5, 2019. 2019 [acceso 06/04/2024]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/constitucion-de-la-republica-de-cuba
Partido Comunista de Cuba. Objetivos de Trabajo del Partido Comunista de Cuba aprobados por la I Conferencia Nacional. PCC. 2012 [acceso 06/04/2024]. Disponible en: https://www.pcc.cu/objetivos-de-trabajo-aprobados-por-la-i-conferencia-nacional
Ministerio de Educación Superior. Política para el perfeccionamiento de la CTI y formación doctoral. La Habana: Félix Varela; 2016.
Pereda-Marín S, Berrocal-Berrocal F, López-Quero M. Gestión de Recursos Humanos por competencias y gestión del conocimiento. Dirección y Organización, 2002;0(28):e159. DOI: https://doi.org/10.37610/dyo.v0i28.159
Colmenares-Hernández GG, Villasmil-Sánchez LM. Toma de decisiones y perfil de Competencias del Gerente de las Instituciones de Educación Superior (IES) en Venezuela. REDHECS. 2008 [acceso 06/04/2024];5(3):e584. Disponible en: https://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/article/view/584
Baque-Villanueva LK, Mendoza-Alcívar MA, Salcedo-Saltos R, Izquierdo-Morán AM. El liderazgo transformacional, clave sostenible para el desarrollo de empresas ecuatorianas. EPISTEME. 2018 [acceso 06/04/2024];5:563-74. Disponible en: https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/1505
Díaz-Canel-Bermúdez M, Fernández-González A. Gestión de gobierno, educación superior, ciencia, innovación y desarrollo local. Retos de la Dirección. 2020 [acceso 06/04/2024];14(2):5-32. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2306-91552020000200005&lng=es&tlng=es
Tavares-de Souza M, Dias-da Silva M, de Carvalho R. Integrative review: what is it? How to do it?. einstein (São Paulo). 2010;8(1):102–6. DOI: https://doi.org/10.1590/S1679-45082010RW1134
Peters-Micah DJ, Casey M, Tricco-Andrea C, Pollock D, Munn Z, Lyndsay A, et al. Updated methodological guidance for the conduct of scoping reviews. JBI Evidence Synthesis 2020;18(10):2119-26. DOI: https://doi.org/10.11124/JBIES-20-00167
Page-Matthew J, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD, et al. Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. RevEspCardiol. 2021;74(9):790-9. DOI: https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016
Mita E, Camacho G, Corso G, Escalier S, Reynaga C. Influencia del liderazgo transformacional en el clima Organizacional de las Carreras de la Universidad San Francisco Xavier de Chuquisaca. Revista Ciencia, Tecnología e Innovación. 201510(11):623-34. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2225-87872015000100004&lng=es&tlng=es
Rojas-Carrasco OA, Vivas-Escalante AD, Mota-Suárez KT, Quiñónez-Fuentes JZ. El liderazgo transformacional desde la perspectiva de la pedagogía. Sophia, colección de Filosofía de la Educación. 2020;28(1):237-62. DOI: https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.09
Avolio BJ. Promoting More Integrative Strategies for Leadership Theory-Building. American Psychologist. 2007;62(1):25-33.
DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.62.1.25
Avolio BJ, Walumbwa FO, Weber TJ. Leadership: Current Theories, Research and Future Directions. Annu Rev Psychol. 2009;60:421-49. DOI: 10.1146/annurev.psych.60.110707.163621
Shamsi-Rizvi Y, Garg R. A study of the contemporary role of talent management in building sustainability culture in organizations. Researchers World-International Refereed Social Sciences Journal. 2021;8(2):90-6. DOI: http://dx.doi.org/10.18843/rwjasc/v8i2/09
Al-Tahitah A, Muthaliff MMA, Sammari N, Abdulrab M. The mediating effect of learning organisational culture between leadership styles and readiness for change: an empirical study in Yemen. Int. J. Learning and Change 2021;13(6):609-26. DOI: https://dx.doi.org/10.1504/IJLC.2021.118477
Lim JY, Kuk-Kyoung M. Transformational leadership and employees’ helping and innovative behaviors: contextual influences of organizational justice. International Journal of Manpower. 2022;43(4):1033-53. DOI: https://doi.org/10.1108/IJM-02-2020-0044
Riascos-Erazo SC, García-Domínguez AJ, Aguilera-Castro A. Gestión del conocimiento en el sector industrial. Revista Venezolana De Gerencia, 2021;26(5):632-49. DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e5.40
Zainab B, Akbar W, Siddiqui F. Impact of transformational leadership and transparent communication on employee openness to change: mediating role of employee organization trust and moderated role of change-related self-efficacy. Leadership & Organization Development Journal. 2021;43(1):1-13. DOI: https://doi.org/10.1108/LODJ-08-2020-0355
Chang S, Jeong M. Does leadership matter in performance of social enterprises in south korea? Sustainability. 2021;13(20):e 11109. DOI: https://doi.org/10.3390/su132011109
Mach M, Ferreira AI, Abrantes ACM. Transformational leadership and team performance in sports teams: A conditional indirect model. Applied Psychology. 2021;71(2):662-94. DOI: https://doi.org/10.1111/apps.12342
Luengo-Martínez CE, Sanhueza-Alvarado O. Formación del licenciado en Enfermería en América Latina. Aquichan. 2016;16(2):240-55. DOI: https://doi.org/10.5294/aqui.2016.16.2.11
Carvalho V. Globalización y competitividad: contexto desafiante para la formación de enfermería. Esc Anna Nery. 2011;15(1):171–9. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-81452011000100024
Zubizarreta-Estévez MM, Fernández-Vergel C, Sánchez-Rodríguez N. La educación avanzada en enfermería. Realidad y desafíos. Educ Med Super. 2000 [acceso 06/04/2024];14(3):236-47. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412000000300004&lng=es
Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 140/2019 Reglamento de la Educación de Posgrado de la República de Cuba. Gaceta Oficial de la República de Cuba, 65. 2019 [acceso 06/04/2024]. Disponible en: https://cuba.vlex.com/vid/resolucion-no-140-19-810750577
López-Collazo ZS. Enfoques teóricos acerca de la superación profesional, una mirada en las áreas técnicas. Varona. Revista Científico Metodológica. 2019 [acceso 06/04/2024];(68):e04. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382019000100004&lng=es&tlng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Licencia Creative CommonsLa Revista Cubana de Enfermería se encuentra bajo una
Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-Compartir Igual 4.0 Internacional.